Czytanie pobudza wyobraźnię i rozwija intelekt dziecka. Ważne jest też to, co nasze dzieci czytają. Następuje wtedy wychowanie przez czytanie. Opowiadania dla dzieci z morałem to niezbędnik w każdym domu!
Każdy rodzic stara się wychować swoje dziecko jak najlepiej. Jednak nie zawsze przekazywane wartości są odbierane przez dziecko tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Niektóre problemy, ujęte w ciekawej formie opowiadań dla dzieci z morałem, bardziej trafiają do dziecka. Co ważniejsze, regularnie czytające dziecko ciągle ćwiczy swój umysł i dzięki temu odnosi lepsze sukcesy w szkole.
Książka wzbogaca wiedzę małego czytelnika o otaczającym go świecie, wpływa na rozwój jego zainteresowań. Czytając książki dziecko styka się z treściami kulturowymi, które wpływają na kształtowanie i wszechstronny rozwój osobowości.
Około siódmego roku życia, w miesiącach poprzedzających pójście do szkoły następuje zazwyczaj nasilenie potrzeby kontaktu z książką. Książka w tym okresie daje możliwość samodzielnego poszukiwania wiadomości, doznań emocjonalnych ale również jest wprowadzeniem w świat literacki i uczestniczenia w nim.
Chcąc oddziaływać na młodego czytelnika, trzeba wywołać w nim przeżycia, odnieść się do jego najistotniejszych zainteresowań i potrzeb. Książka wpływa na wolę i uczucia człowieka, budzi i krystalizuje zainteresowania, kształtuje jego postawy życiowe i aspiracje oraz wpływa na jego postępowanie. Te wartości są bardzo ważne dla młodego czytelnika w stadium formowania swoich przekonań i poglądów. Stąd też, takie oddziaływanie książki silniej wpływa na młodzież niż na człowieka dorosłego. Funkcja książki związana jest z rozwojem przemian w strukturze społecznej. W tej sytuacji książka stała się jednym z wielu środków przekazu.
Opowiadania dla dzieci z morałem kształtują przeżycia artystyczne, formują ich potrzeby psychiczne oraz nastawienia. Na psychikę młodego czytelnika oddziaływuje poprzez wzbudzanie w nim przeżyć uczuciowych, które z kolei pobudzają aktywność poznawczą. Opowiadania z morałem oddziaływają również na kształcenie wartościowych postaw i potrzeb poznawczych. Kształtuje się tu postawa „ otwartego umysłu”. Oznacza to, iż literatura uczy zauważać problemy, uczy jak o nich myśleć. Dzięki artystycznym przeżyciom czytelnik rozwija możliwości poznawcze tzw. intuicyjne. Ten rodzaj poznania odgrywa dużą rolę w procesie uczenia się. Czytanie książek wpływa również na rozwijanie zasobu słownictwa i posługiwanie się nim w codziennym życiu.
Co ciekawe, literatura działa także uspokajająco. Książka stanowi niejako pomost łączący czytelnika z innymi ludźmi poprzez nurtujące ich problemy. Pozwala to lepiej zrozumieć swoje własne przeżycia i znaleźć drogę ich rozwiązania.
Wychowawcza funkcja opowiadań z morałem przejawia się również w sferze moralnej osobowości młodego czytelnika. Wiek dorastania to okres intensywnego kształtowania obrazu własnej przyszłości, dokonywania wyboru drogi życiowej oraz podejmowania decyzji. Prowadzi to niejednokrotnie do zachwiania równowagi osobowości oraz do poszukiwania nowych doznań. Odpowiednio dobrana literatura może tu przyjść z pomocą. Kształtowanie pojęć moralnych odbywa się przez rozbudzanie refleksji, które poszerzają zakres intelektualnych wyobrażeń.
Idealnie tutaj pasują baśnie, gdzie bardzo dobitnie postawiony jest problem dobra i zła. Dobroć, pracowitość, odwaga, a obok tego chciwość, skąpstwo, tchórzostwo i lenistwo, wzruszają czytelnika do głębi i każą mu stanąć po stronie pozytywnych wartości moralnych, których piękno baśni pokazuje. Lektura baśni czyni je lepszym, czystszym, bogatszym wewnętrznie, sprawia, że pragnie ono, aby na świecie triumfowało dobro i prawdziwa zasługa.
Baśnie rozwijają również inteligencję. Ich logika rozwija myślenie, uczy przewidywać i wyciągać wnioski na podstawie przesłanek, jakie stwarza działanie postaci baśniowych i łatwe do zaobserwowania konsekwencje tego działania.